Onze koers

Missie
De missie van de Camminghaschool luidt: "Thuis voor elk talent". Door veelvuldige samenwerking binnen de school en met externe partners willen we een veilige en betekenisvolle leeromgeving creëren waar leerlingen gestimuleerd worden om met plezier en met elkaar hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
 
Visie
Onze visie dragen wij uit middels onze vier kernwaarden:
  • Samen
  • Ontwikkeling
  • Verbinding
  • Vertrouwen

Samen
Door nauw samen te werken als leerlingen, teamleden, ouders en externe partners, maken we gebruik van elkaars kennis en vaardigheden. Zo versterken we de ontwikkeling van al onze leerlingen.

Ontwikkeling
De optimale ontwikkeling en groei van onze leerlingen is het overkoepelende doel bij alles wat we doen. We stimuleren hen om dit met plezier, nieuwsgierigheid en vertrouwen te doen en geven zelf het goede voorbeeld.

Verbinding
We voelen ons verbonden met elkaar en onze omgeving. We creëren een breed leerstofaanbod voor onze leerlingen en centreren de leerinhoud rondom betekenisvolle thema's.

Vertrouwen
l;kjlkjasdlfkjas;dlkjf;lkasjdf

Onze visie op leren
Onze pedagogische en didactische visie hebben we uitgewerkt in onze visie op leren, waarbij we aangeven wat we hierbij van het kind en van de leerkracht kunnen verwachten.

Vanuit kind: Ik kan zelfstandig leren en werken. Ik werk op mijn eigen niveau, aan mijn eigen doelen, in mijn eigen tempo en kan mijn eigen leerstijl kiezen. Ik maak gebruik van de mogelijkheid om meer te leren of te weten te komen over onderwerpen die mij interesseren.
 
Vanuit leerkracht: Kinderen volgen niet allemaal hetzelfde programma. Wij differentiëren naar leerstijl, tempo, niveau, leerdoelen en interesse. De individuele leerstijl en onderwijsbehoefte van de kinderen staan daarbij centraal. De leerlingen krijgen werk op maat aangeboden, waarmee zij zelfstandig kunnen leren en werken. Wij hebben een doorgaande leerlijn met een goede instructie op maat en streven naar het hoogst haalbare resultaat voor ieder individueel kind op elk vakgebied.

Vanuit kind: Naast wat ik moet leren, maak ik ook eigen keuzes in wat ik wil leren. Ik heb zelf invloed op wat ik doe, hoe ik dat doe, wat ik leer en hoe ik dat leer.

Vanuit leerkracht: Kinderen zijn gemotiveerder als zij zelf invloed hebben op wat en hoe zij leren, bijvoorbeeld door zelf opdrachten te kiezen en een planning te maken. Wij hebben aandacht voor ontdekkend leren in een rijke leeromgeving met verschillende werkvormen gericht op cognitief, motorisch, sociaal, emotioneel en cultureel gebied.

Vanuit kind: Ik leer door te doen en te ontdekken, niet alleen met mijn eigen klasgenoten, maar ook met andere kinderen uit de school. Ik leer door en met andere kinderen. Ik krijg de kans mij creatief te ontwikkelen.

Vanuit leerkracht: Niet alleen cognitief leren maar ook creatief leren vinden wij belangrijk. Wij besteden voldoende tijd aan de creatieve vakken zoals muziek, beeldende vorming, drama, tekenen en multimedia. Dit doen wij ook groepsdoorbrekend en klassenoverstijgend.